Moduł psychoterapia systemowa
Zagadnienia teoretyczne |
Liczba godzin |
- Ewolucja myśli i terapii systemowej
- Podstawowe zagadnienia teoretyczne podejścia systemowego
- teoria systemów, cybernetyka I rzędu (L. von Bertalanffy)
- konstuktywizm radykalny i cybernetyka II rzędu (H. von Foerster, E. von Glasersfeld, H. Maturana)
- konstrukcjonizm społeczny - K.J. Gergen, podejście narracyjne - M. White, D. Epston
- teoria systemów społecznych (H. Maturana, N. Luhmann, K. Ludewig)
- teoria kliniczna: połączenie myślenia systemowego i psychoterapii (K. Ludewig)
- Teoria procesu terapeutycznego
- czynniki leczące w psychoterapii
- relacja terapeutyczna - specyfika dla podejścia systemowego w kontekście jego ewolucji oraz postawa terapeutyczna (postawa neutralności i neutralna ciekawość, uwrażliwienie na kontekst, zorientowanie na klienta, zorientowanie na zasoby i rozwiązania, szacunek wobec klienta jako osoby i jego rozwiązań, brak szacunku wobec społecznych interpretacji)
- granice odpowiedzialności terapeuty i bezsilność terapeuty
- zlecenia (karuzela zleceń - A. von Schlippe) i cele terapeutyczne
- kontrakt terapeutyczny
- formalne aspekty procesu terapeutycznego
- rozpoznawanie etapów procesu terapeutycznego
- zasady interweniowania (mikro- i makrointerwencje)
- Diagnoza psychoterapeutyczna
- Podstawy wiedzy na temat postępowania diagnostycznego w modalności systemowej
- kontekst skierowania
- klasyczne kategorie diagnostyczne
- kategorie diagnostyczne dotyczące relacji terapeutycznej w tym nastawienia klienta do terapii
- kategorie diagnostyczne dotyczące opowiadań klienta
- wzorce relacji, komunikacji i zachowań
- zasoby klienta
- Umiejętność tworzenia hipotez dotyczących:
- genezy problemu
- funkcji problemu
- rozwiązań problemu (pozytywne i negatywne następstwa rozwiązania problemu)
- Wykorzystanie diagnozy dla planowania i realizacji procesu psychoterapeutycznego
- Interwencje terapeutyczne - strategie, metody, techniki
- "na początku był paradoks i stałe zalecenie"
- techniki i metody terapeutyczne w różnych szkołach systemowych
- "worek interwencji systemowych":
- sztuka wykorzystania różnych typów pytań (np: pytania cyrkularne - szkoła mediolańska, pytania o zasoby, pytania o wyjątki, hipotetyczne)
- obrazowanie celu terapeutycznego (np: "Obraz życzeniowego stanu zdrowia" - H. Merle)
- praca z genogramem
- reframing (przeformułowanie znaczeń) i pozytywne konotacje
- eksternalizacja i personifikacja problemu
- rzeźba rodziny (wg V. Satir)
- ustawianie rodziny (wg G. Webera i F. Simona)
- ustawianie innych systemów społecznych oraz struktur rozwiązywania problemu (wg M. Varga von Kibéd)
- wizualizacja wzorców związków i wzorców komunikacji za pomocą elementów przestrzennych
- praca z symbolami
- konferencja z częściami siebie
- konferencja z systemem terapeutycznym
- niewerbalne sposoby rozwiązywania problemu
- metafora terapeutyczna
- przenośnia w rozmowach terapeutycznych (wg G. Combs, J. Frredman)
- rytuały (wg G. Combs, J. Freedman)
- linia czasu, linia życia, rzeka życia
- Zastosowanie podejścia systemowego w terapii indywidualnej, par, rodzinnej i grupowej:
- specyfika systemowych szkół terapeutycznych czyli od terapii strukturalnej do terapii narracyjnej
- wybrane specyficzne zagadnienia:
- pierwsza rozmowa terapeutyczna wg Webera
- sposoby pracy w kontekście przymusu (wg M.L. Conen)
- team reflektujący T. Andersena
- metarozmowa o dotychczasowym przebiegu terapii (wg K. Ziółkowskiej-Szyszło)
- sposoby zakańczania rozmów i procesów terapeutycznych
- jak terapeuta może dbać o własne dobre samopoczucie i własne zdrowie psychiczne (self care)
- Terapeutyczne postępowanie w większych systemach społecznych
- Specyfika psychoterapii systemowej w leczeniu osób z różnymi zaburzeniami.
- psychoterapia zaburzeń uzależnienia
- psychoterapia zaburzeń psychotycznych
- psychoterapia zaburzeń afektywnych (m.in. depresje)
- psychoterapia zaburzeń nerwicowych
- psychoterapia zaburzeń psychosomatycznych
- psychoterapia zaburzeń odżywiania się
- psychoterapia zaburzeń rozwojowych
|
180 |
Kształcenie umiejętności praktycznych |
Liczba godzin |
- Umiejętność nawiązywania kontaktu i budowania relacji terapeutycznej
- Umiejętność zawierania kontraktu terapeutycznego
- Umiejętność przeprowadzenia diagnozy psychoterapeutycznej
- Umiejętność planowania psychoterapii w oparciu o diagnozę psychoterapeutyczną
- Umiejętność budowania strategii terapeutycznej i interweniowania
- Umiejętność rozpoznawania etapów procesu terapeutycznego
- Umiejętność diagnozowania relacji terapeutycznej
|
150 |
RAZEM: |
330 |
Spodziewane rezultaty:
- pozyskanie wiedzy na temat podejścia systemowego
- nabycie umiejętności praktycznych do samodzielnego prowadzenia psychoterapii w podejściu systemowym
- pozyskanie wiedzy w zakresie stosowania podejścia systemowego w leczeniu różnych zaburzeń
Forma:wykład, warsztat szkoleniowy z zastosowaniem interaktywnych metod nauczania (gra ról, praca w małych grupach, symulacja sytuacji terapeutycznej, ukierunkowana informacja zwrotna, moderowane dyskusje, zastosowanie technik twórczego myślenia), demonstracja nagrań audiowizualnych, prezentacja własnych doświadczeń, analiza przypadków (case study)
Sposób zaliczenia: test wiedzy , opis 4 procesów terapeutycznych