Temat: Systemowo-integracyjna pedagogika traumy i doradztwo specjalistyczne ukierunkowane na traumę, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki traumy.
Liczba uczestników: 24
Miejsce: Poznań, ul. Składowa 4, I piętro, WTTS lub platforma ZOOM
Kryteria rekrutacyjne:
Opis:
Traumatyzujące doświadczenia pozostawiają u dotkniętych nimi osób poważne problemy psychiczne i fizyczne. Świadomość i wiedza o tym, jakie skutki przez całe życie mogą mieć doświadczenia traumatyczne, staje się w zawodach psychospołecznych coraz ważniejsza. Curriculum opiera się na fundamentalnej postawie szacunku w ramach profesjonalnego towarzyszenia osobom z doświadczeniem traumy. Każdy moduł szkolenia obejmuje przekazywanie wiedzy teoretycznej, ćwiczenia jej praktycznego zastosowania i łączenie tego z możliwością doświadczeń własnych w małych grupach.
W ramach Curriculum „Systemowo-integracyjna pedagogika traumy i doradztwo specjalistyczne ukierunkowane na traumę” zostaną przekazane zasady i koncepcje profesjonalnego, zorientowanego na rozwiązania i zasoby, wspierania osób z doświadczeniem traumy. Curriculum przygotowane merytorycznie przez Cornelię Götz-Kühne oraz Ulrike Reddemann zostanie zrealizowane w oparciu o wytyczne Niemieckiego Towarzystwa Psychotraumatologii / Stowarzyszenia Specjalistycznego Pedagogiki Traumy Deutschsprachige Gesellschaft für Psychotraumatologie (DeGPT) / Fachverband Traumapädagogik (dawniej BAG e.V), we współpracy z Instytutem Rozwiązań Systemowych w Wiesloch i Wielkopolskim Towarzystwem Terapii Systemowej w Poznaniu.
Kierownictwo merytoryczne: Cornelia Götz-Kühne i Maria Kasprowicz
Informacje szczegółowe:
Curriculum „Systemowo-integracyjna pedagogika traumy i doradztwo specjalistyczne ukierunkowane na traumę obejmuje 192 godziny dydaktyczne w tym:
-144 godziny dydaktyczne teoretyczno-warsztatowe
-24 godziny dydaktyczne superwizji (superwizje odbywają się w małych grupach)
-24 godziny dydaktyczne teoretyczno-warsztatowe kolokwium podsumowującego, które jest nieodłącznym elementem całego szkolenia.
Do Certyfikatu Psychoterapeuty Systemowego zgodnego z wymogami Ministra Zdrowia zostaną zaliczone 144 godziny dydaktyczne teoretyczno-warsztatowe i 24 godziny dydaktyczne superwizji grupowej.
Po ukończeniu całości curriculum (minimum 90% obecności), uczestnicy otrzymają stosowne zaświadczenie Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej.
Uczestnicy, którzy wyrażą taką chęć i spełnią wymagania niżej wymienionych Towarzystw, otrzymają Certyfikat pedagogiki traumy Niemieckiego Towarzystwa Psychotraumatologii (DeGPT) oraz Związku ds. Pedagogiki Traumy (FVTP).
Godziny zajęć:
pierwszy dzień 10.00-18.00 w tym 1,5 godzinna przerwa obiadowa i dwie przerwy 15 minutowe
drugi dzień 9.30-17.30 w tym 1,5 godzinna przerwa obiadowa i dwie przerwy 15 minutowe
trzeci dzień 9.30-17.30 w tym 1,5 godzinna przerwa obiadowa i dwie przerwy 15 minutowe
Moduł 1
Termin: 4-6 lipca 2025 roku
Prowadzenie: Cornelia Götz-Kühne (SG)
Zawartość merytoryczna: Wprowadzenie do psychotraumatologii: Historia i uwarunkowania ogólne zespołu stresu pourazowego. Podstawy i podstawowe strategie w pedagogice traumy, podstawowe postawy przy nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, podstawowe techniki stabilizacji i dystansowania się, diagnostyka pedagogiki traumy.
Czas trwania: 24 godziny dydaktyczne
Moduł 2
Termin: 30 września-3 października 2025 roku
Prowadzenie: Maria Kasprowicz WTTS
Superwizja w małej grupie (A)
Termin: 30 września 2025 roku
Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych
Termin: 1-2 października 2025 roku
Zajęcia teoretyczno-warsztatowe
Prowadzenie: Maria Kasprowicz (WTTS), Katarzyna Małkowicz
Zawartość merytoryczna: Wspieranie rezyliencji, ochrona przed wtórną traumatyzacją, zapobieganie wypaleniu zawodowemu.
Czas trwania: 16 godzin dydaktycznych
Superwizje w małej grupie (B)
Prowadzenie: Maria Kasprowicz (WTTS)
Termin: 27 lutego 2025 roku
Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych
Moduł 3
Termin: 6-8 listopada 2025 roku
Zajęcia teoretyczno-warsztatowe
Prowadzenie: Gerald Möhrlein
Zawartość merytoryczna: stabilizacja społeczna, warunki i możliwości interakcyjnych elementów stabilizacji, interwencje kryzysowe wobec dzieci dotkniętych traumą w placówkach i szkołach, niezbędne warunki instytucjonalne. Zatrzymywanie dysocjacji w codziennym życiu pedagogicznym
Czas trwania: 24 godziny dydaktyczne
Moduł 4
Termin 23-25 kwietnia 2026 roku
Zajęcia teoretyczno-warsztatowe
Prowadzenie: Cornelia Götz-Kühne (SG)
Zawartość merytoryczna: Więź: trauma więzi, historia własnego życia w kontekście więzi. Przepracowywanie traumy i integracja (CIPBS)
Czas trwania: 24 godziny dydaktyczne
Moduł 5
Termin 19-22 czerwca 2026 roku
Prowadzenie: Cornelia Götz-Kühne (SG)
Moduł 6
Termin 18-20 września 2026 roku
Prowadzenie: Ulrike Reddemann (DAPT, DeGPT)
Zawartość merytoryczna: Możliwość pracy z częściami zranionymi i raniącymi na scenie wewnętrznej w oparciu o terapię stanów ego – według koncepcji psychodynamiczno-imaginatywnej terapii traumy Luise Reddemann.
Czas trwania: 24 godziny dydaktyczne
Moduł 7
Termin 30 listopada-3 grudnia 2026 roku
Prowadzenie: Maria Kasprowicz WTTS
Kolokwium kończące
Termin 26-28 kwietnia 2027 roku
Prowadzenie: Maria Kasprowicz, Cornelia Götz-Kühne (SG)
Koszt szkolenia z opłatą certyfikacyjną wynosi 11600,00 PLN
Opłata za szkolenie wynosi 10600,00 PLN, płatne w całości do roku lub w czterech ratach:
Opłata certyfikacyjna 1000,00 PLN płatna do 31 grudnia 2025 roku
Wpłaty prosimy kierować na rachunek bankowy Towarzystwa
Santander Bank Polska S.A. II Oddział Poznań
31 1090 1346 0000 0000 3400 1347
WTTS zastrzega sobie w wyjątkowych sytuacjach możliwość zmiany terminów zjazdów.