Temat: Praca systemowa z fazami przejściowymi w rodzinach
Prowadzenie: Frieder Pfrommer
Trzydniowy warsztat, 24 godziny dydaktyczne dla 16-24 uczestników.
Termin: 3-5 kwietnia 2025 roku
Miejsce: zostanie podane w późniejszym terminie
Godziny zajęć:
pierwszy dzień, 10.00-18.00 w tym 1,5 godzinna przerwa obiadowa i dwie przerwy 15 minutowe
drugi dzień, 9.30-17.30 w tym 1,5 godzinna przerwa obiadowa i dwie przerwy 15 minutowe
trzeci dzień, 9.30-17.30 w tym 1,5 godzinna przerwa obiadowa i dwie przerwy 15 minutowe
Opis: W pracy systemowej z dziećmi, młodzieżą i młodymi dorosłymi często spotykamy się z
z takimi kwestiami jak lęki, blokady oraz strategie unikania i odwracania uwagi w związku z przejściem do nowych sytuacji życiowych. Takie przejścia mogą obejmować: zmianę przedszkola, przeprowadzkę, rozpoczęcie lub zmianę szkoły, okres dojrzewania, ukończenie szkoły, zmiana szkoły, dojrzewanie, egzaminy końcowe, rozpoczęcie lub ukończenie szkolenia zawodowego. Mogą pojawić się pytania takie jak: Czy mogę czuć się mile widziany w nowej sytuacji? Jak bardzo muszę się dostosować, aby zapewnić sobie przynależność do systemu społecznego? Czy będę rozpoznawany, widziany, słyszany i akceptowany za to, kim jestem?
Salvador Minuchin, Charles Fishman, Virginia Satir i Rudolf Kaufmann już wcześniej skupili się na przejściach między poszczególnymi fazami rozwoju w
w swojej pracy z cyklem życia rodziny i opisanymi w nim naturalnymi kryzysami.
System rodzinny staje przed wyzwaniem dostosowania się do nowych okoliczności i znalezienia rozwiązań.
Pytania te pojawiają się już w procesach prenatalnych i są doświadczane jako
decydujące i kształtujące, zwłaszcza w okresie okołoporodowym i po narodzinach. Dlatego warto
uwzględnić aspekty pre-, peri- i postnatalne w swojej pracy z dziećmi,
zwłaszcza w związku z trudnościami w okresie przejściowym.
Wzorce radzenia sobie ze stresem nabyte podczas ciąży,
w trakcie porodu i bezpośrednio po nim, znacząco kształtują wzorce, które mogą zostać
aktywowane w późniejszych sytuacjach stresowych i podczas zmian. Jeśli istnieją bezpieczne więzi
w systemie rodzinnym, prawdopodobieństwo zdrowego rozwoju wzrasta wraz z rozwojem konstruktywnej komunikacji.
Destrukcyjne wzorce radzenia sobie ze stresem można zrozumieć i leczyć na poziomie autonomicznego układu nerwowego w oparciu o pracę Stephena Porgesa, Alé Duarte, Luca Nicona i innych. Podczas tego warsztatu omówimy również pomocne metody radzenia sobie ze zmianami i wypróbujemy odpowiednie ćwiczenia, aby zredukować negatywne wzorce radzenia sobie ze stresem i nabyć umiejętności samoregulacji i współregulacji.
Ciekawość, entuzjazm i witalność pomagają nam wykorzystać energię i znaleźć odwagę do podejmowania nowych kroków, podejmowania ryzyka, porzucania tego, co znane i przyjmowania tego, co nowe.
Życie to zmiana - zmiana to życie.
Ważne jest, aby dowiedzieć się, co jest właściwe w danym momencie i kiedy:
Dawać wsparcie, trzymać się czy odpuścić?
Pomyślne przejścia sprawiają, że jesteś silny na całe życie!
Adresat: członkowie nadzwyczajni WTTS
Koszt: 1320,00 PLN
Wpłaty prosimy kierować na rachunek bankowy Towarzystwa
Santander Bank Polska S.A. II Oddział Poznań
31 1090 1346 0000 0000 3400 1347